Права і обов'язки пасажирів, водіїв, контролерів та кондукторів
Знай свої права на транспорті ! ПРАВОВІДНОСИНИ В ТРАНСПОРТІ Права і обов'язки пасажирів, водіїв, контролерів та кондукторів Головними
нормативними актами, які регулюють правовідносини в цій сфері, є
”Правила користування трамваєм і тролейбусом в містах України” та
“Правила надання послуг пасажирського автомобільного транспорту”, тому
радимо Вам знати хоча б їх найважливіші положення.
Далі по тексту вживаються такі терміни: Документ на право проїзду
- разовий квиток, місячний проїзний квиток, а також службове або інше
посвідчення, яке згідно з чинним законодавством надає право на
безплатний проїзд; Кондуктор - особа, яка збирає плату за проїзд та видає разовий квиток пасажирові, перевіряє наявність документів на право проїзду; Контролер - особа, яка здійснює контроль за оплатою проїзду пасажира і перевезення багажу;
(Е) - дані вимоги стосуються електротранспорту; (А) - дані вимоги стосуються пасажирського автотранспорту. Водій Зобов'язаний: - суворо дотримуватись визначеного маршруту та розкладу руху, забезпечувати безпечний та регулярний рух; - зупинятися на кожній визначеній розкладом руху зупинці, у тому числі при виїзді з депо на маршрут та заїзді до депо;
- не від'їжджати від зупинки з відчиненими дверима і не відчиняти їх до
повної зупинки, негайно зупинитися у разі відкривання дверей під час
руху; - нагадувати пасажирам про необхідність оплати проїзду, провозу
багажу та пред'явлення проїзних документів кондукторові чи
контролерові, а також про те, що слід бути уважними та не забувати свої
речі при виході з транспортного засобу (Е); - правильно й
чітко оголошувати назву кожної зупинки та наступної за нею, а при зміні
маршруту - оголошувати про це на кожній зупинці (Е), оголошувати назви
зупинок і час стоянки на них (А); - здійснювати висадку пасажирів тільки на зупинках; - здійснювати регулювання освітлення та опалювання трамвайного вагона (тролейбуса); - перед зачиненням дверей постійно робити оголошення "Обережно, двері зачиняються" (Е);
- обмежувати посадку пасажирів через передні двері, за винятком
інвалідів, пасажирів з дітьми, громадян похилого віку, посадових осіб,
які мають безпосереднє відношення до руху, та посадку через усі двері в
разі перевантаження трамвая (тролейбуса); - зупиняти трамвай
(тролейбус) в місцях, визначених відповідними дорожніми знаками, а
тролейбус, крім того, - не далі 30 см від краю тротуару; - бути охайно одягненим, чемно поводитись з пасажирами.
Забороняється: - порушувати маршрут, інтервал та розклад руху;
- під час руху розмовляти з пасажирами, їсти, пити, палити, слухати
радіоприймачі та магнітофони; продавати пасажирам квитки під час руху - продавати пасажирам квитки під час руху автобуса, а також у місцях, де є і працюють каси (А).
Має право:
- вимагати від пасажирів виконання обов'язків, передбачених правилами
перевезення, а також норм поведінки в громадських місцях; - вимагати від пасажирів звільнення салону при порушенні ними правил перевезення; - звертатися до працівників органів внутрішніх справ в разі порушення пасажирами громадського порядку;
- не допускати до поїздки або висадити на найближчій зупинці пасажира,
який не має квитка або через свою поведінку, хворобу та інші причини є
небезпечним для пасажирів (про хворого пасажира водій повідомляє
диспетчера або найближчий лікувальний заклад) (А); - не видавати багаж, якщо пасажир не пред'явив багажну квитанцію (А). Пасажир Зобов'язаний: - на першому перегоні, не чекаючи наступної зупинки, сплатити свій проїзд кондукторові або водієві; - зберігати квитки до кінця поїздки;
- сплачувати за перевезення кожного місця багажу розміром більше 60 х
40 х 20 см та вагою понад 30 кг, а також довгомірних предметів довжиною
більше 150 см та діаметром понад 10 см (крім лиж); (разовий квиток дає
право на одну поїздку в межах кінцевих зупинок маршруту в одному
напрямку. Абонементні талони та місячні проїзні квитки дають право на
проїзд лише у тому місті, де вони придбані. Пільгові проїзні квитки
тривалого користування (студентські, учнівські тощо) дають право на
проїздтільки при наявності у пасажира студентського (учнівського)
квитка) (Е). - після прибуття на кінцеву зупинку маршруту звільнити салон трамвайного вагона (тролейбуса) (Е); - пред'являти для перевірки документи на право проїзду контролерам, водіям, кондукторам; - дбайливо ставитись до обладнання та майна, дотримуватись громадського порядку та чистоти у салоні та на зупинках; - не затримуватися біля дверей салону та не загороджувати багажем підходи до них; - не заважати входу і виходу пасажирів, а також відчиненню і зачиненню дверей;
- під час руху трамвая (тролейбуса) зберігати особисту безпеку: по
можливості стояти обличчям у напрямку руху, триматись за поручні або
сидіння тощо (Е); - бути взаємо ввічливими, поступатися місцем інвалідам, громадянам похилого віку, пасажирам з дітьми та вагітним жінкам;
- завчасно готуватися до виходу при під'їзді до зупинки призначення та
подати сигнал водієві дзвінком або голосом у разі виходу на зупинці "На
вимогу"; - припинити висадку після оголошення водія про зачинення дверей;
- у разі виявлення у салоні забутих речей, документів, грошей або інших
цінностей здати їх кондукторові, водієві або диспетчерові на кінцевій
зупинці маршруту.
Забороняється: - відволікати увагу водіїв під час руху розмовами, придбанням абонементних талонів тощо; - перебувати в кабіні водія;
- провозити вибухонебезпечні, легкозаймисті, отруйні, їдкі речовини з
різким запахом та наркотики, колючі, ріжучі предмети та вогнепальну
зброю без чохлів та належної упаковки, громіздкий багаж розміром більш
ніж 100 х 50 х 30 см або вагою понад 40 кг, речі довші за 190 см та
діаметром більше 30 см (крім лиж), а також тварин (крім дрібних звірів
і птахів у клітках, а також собак у намордниках за наявності повідків
та котів з пред'явленням документів на них, виданих ветеринарною
службою); - проїжджати в одязі та провозити багаж, що забруднюють одяг пасажирів, обшивку салону та сидіння; - перебувати в салоні в нетверезому стані, палити, вмикати голосно музику, висовуватись з вікон; - ставити дітей та багаж на сидіння; - входити в салон трамвая чи тролейбуса з морозивом;
- користуватись аварійним обладнанням без потреби, приводити в дію
систему екстреного гальмування та відкривання дверей, а також
сигналізацію екстреної зупинки; - відкривати двері під час
руху і навмисно заважати їх відкриттю або закриттю на зупинках, крім
потреби запобігання нещасному випадку; - викидати із вікон на проїжджу частину сміття та інші предмети; - порушувати громадський порядок.
Має право: - на безпечний, своєчасний і якісний проїзд до місця призначення;
- на одержання необхідної, доступної та достовірної інформації про
умови і порядок руху та надання транспортних послуг, відшкодування
завданих йому збитків; - безплатно провозити з собою дітей віком до 7 років;
- безплатно провозити з собою ручний багаж розміром до 60 х 40 х 20 см,
одну пару лиж, дитячі - візок, санки, велосипед, дрібних звірів і
птахів у клітці, собаку в наморднику з коротким повідком, кота, дрібний
садовий інвентар у відповідній упаковці; - на вирішення спірних питань щодо надання транспортних послуг у судовому порядку. Контролер Зобов'язаний:
- пред'явити службове посвідчення, а також жетон з особистим номером на
право проведення контролю на вимогу кондуктора, водія або пасажира (Е),
пред'явити посвідчення на право контролю водію або кондуктору (А); - на першу вимогу пасажира назвати своє прізвище, місце роботи та адресу підприємства. Забороняється: - вилучати у пасажирів особисті документи. Має право: - перевіряти додержання вимог правил перевезення пасажирами та кондуктором;
- вилучати у пасажирів недійсні проїзні документи, які не пізніше
наступного дня здавати до служби збору виручки або у відділ контролю. Якщо
у Вас виникнуть питання щодо перевізників у м. Києві, або Вас
оштрафували люди не у формі – дзвоніть по телефону гарячої лінії: 528-30-11. Кондуктор Зобов'язаний: - мати при собі службове посвідчення, маршрутний та квитково-обліковий листи, разові квитки, а також розмінну монету; - продавати пасажирам разові квитки; - надавати пасажирам довідки з питань роботи міського електротранспорту і оплати за проїзд. Має право:
- запропонувати пасажирові пред'явити документи, які підтверджують
право на проїзд, та при їх відсутності висадити пасажира на наступній
зупинці. П А М' Я Т А Й !
У ТЕБЕ можуть перевірити наявність проїзних документів. Така перевірка
може проводитися під час руху транспортного засобу начальником
трамвайно-тролейбусного управління, начальниками трамвайного чи
тролейбусного депо, начальниками служб руху і районівруху
трамвайно-тролейбусних управлінь, але найчастіше проводиться
контролерами трамвайно-тролейбусних управлінь.
У випадку, якщо у ТЕБЕ не буде проїзних документів або ТИ будеш
провозити без квитка дитину віком більше 7 років чи неоплачений багаж,
ТИ підлягаєш адміністративній відповідальності у вигляді штрафу (п.4.2
ПКТіТ, п.139 ПНППАТ), тобто ТИ повинен сплатити штраф: в міському
транспорті в двадцятикратному розмірі від вартості проїзду; в автобусі
приміського та міжміського сполучення в десятикратному розмірі від
вартості проїзду (ст. 135 Кодексу про адміністративні правопорушення
/КпАП/). Крім штрафу ТИ повинен сплатити вартість
проїзду. Штрафи стягуються на місці. При стягненні штрафів порушникам
видаються квитанції. У випадку коли ТИ відмовляєшся
сплатити штраф, ТИ можеш бути висаджений на найближчій зупинці, а у
разі злісної непокори - доставлений до найближчого органу внутрішніх
справ (п.4.4 ПКТіТ, п.139 ПНППАТ). Але пам'ятай, що ТИ
можеш бути доставлений до найближчого органу внутрішніх справ тільки у
випадку злісної непокори законному розпорядженню або вимозі контролера,
а не за безкоштовний проїзд. Злісна непокора законному
розпорядженню або вимозі працівника транспорту, який здійснює контроль
за перевезенням пасажирів це вже є інше правопорушення, під яким
розуміється фізичний опір або образа, що стосуються працівника
транспорту (ст.185-9 КпАП). У випадку, якщо ТИ не
згідний зі штрафом, то контролер повинен скласти протокол про
адміністративне правопорушення. У даному випадку ТЕБЕ може бути
доставлено в міліцію тільки, якщо у ТЕБЕ немає документів, що
посвідчують ТВОЮ особу і немає свідків, які б могли повідомити
необхідні дані про ТЕБЕ. При цьому вилучати у ТЕБЕ особисті документи (зокрема студентський квиток) контролер не має права.
Якщо контролер забирає у ТЕБЕ студентський квиток чи хоче відвести в
міліцію, коли ТИ не чиниш опору, його дії є незаконні, і ТИ маєш право
поскаржитися на нього.
Якщо ТИ подорожуєш автобусом, ТОБІ необхідно знати про роботу кас на автостанціях:
у день відправлення автобусів продаж квитків у касах автостанцій в
початкових пунктах маршрутів починається з моменту відкриття кас і
припиняється за 5 хвилин до відправлення автобуса, а на проміжних
пунктах - з моменту одержання інформації про наявність вільних місць в
автобусі і припиняється за 2 хвилини до відправлення автобуса;
якщо ТИ придбав квиток, ТИ маєш право повернути його в касу до
відправлення автобуса на міжміському або міжнародному маршруті і
отримати повну вартість проїзду, включаючи збори за попередній продаж
квитків, у разі: - відміни рейсу або запізнення автобуса більше ніж на годину порівняно з часом, передбаченим у розкладі руху; - надання місця в автобусі іншого типу;
у разі повернення квитка в касу автостанції на міжміських та
міжнародних маршрутах не пізніше ніж за 2 години до відправлення
автобуса ТОБІ повертається повна вартість квитка з відрахуванням збору,
сплаченого за його попередній продаж; у разі повернення
квитка пізніше цього терміну, але не пізніше ніж за 10 хвилин до
відправлення автобуса, передбаченого розкладом руху, повертається
вартість квитка з відрахуванням 15 відсотків і збору за попередній
продаж квитка; у разі запізнення ТИ маєш право протягом
трьох годин з часу відправлення автобуса, на який було придбано квиток,
а у разі хвороби або нещасного випадку протягом трьох діб поновити
квиток з доплатою 25 відсотків його вартості або одержати назад
вартість проїзду з відрахуванням 25 відсотків; гроші за квиток повертаються:
- до дня відправлення в рейс - касами попереднього продажу квитків, які
продали квиток або доставили його додому, а у разі закінчення їх роботи
- квитковими касами автостанцій; - в день відправлення автобуса - квитковими касами автостанції початкового пункту маршруту;
у разі виходу з ладу автобуса приміського маршруту продані квитки є
дійсними для проїзду на всіх приміських автобусах, напрямок руху яких
збігається з напрямком руху автобуса, що вийшов з ладу;
квитки на автобус приміського маршруту назад не приймаються і гроші за
них не повертаються, за винятком випадків, коли перевезення не
відбулось з вини перевізника. При цьому повернення платежів
здійснюється у порядку, встановленому для міжміських та міжнародних
перевезень; у разі, якщо ТИ запізнився з власної вини
на автобус приміського маршруту гроші за придбаний квиток ТОБІ не
повертаються; у разі втрати квитка ТИ в автобус не допускаєшся, вартість квитка не повертається, дублікат його не видається.
Міські перевезення - це перевезення за маршрутами в межах території міста, іншого населеного пункту;
Приміські перевезення - це перевезення за маршрутами, завдовжки до 50
км незалежно від адміністративно-територіального поділу, крім міських
маршрутів; Міжміські перевезення - це внутрішньообласні
перевезення за маршрутами, довжина яких перевищує 50 км і які проходять
в межах Автономної Республіки Крим, області, та міжобласні перевезення
за маршрутами, довжина яких перевищує 50 км і які виходять за межі
Автономної Республіки Крим; Міжнародні перевезення - це перевезення за маршрутами, які виходять за межі державного кордону.
|